Om Den kulturelle rygsæk
Læs bogen Luka og Den kulturelle rygsæk her
Se filmen om Den kulturelle rygsæk her
Profil og målsætning
Kunst og kultur er og skal være for alle. Eleverne lærer kunsten og kulturens sprog at kende og får adgang til en verden, der ikke altid kan beskrives med ord. I kunsten er den umiddelbare oplevelse, kroppen, sanserne og følelserne i centrum.
Alle 6000 elever fra 0.-10. klasse deltager hvert år i et skræddersyet undervisningsforløb. Med Den kulturelle rygsæk oplever og bearbejder eleverne kunsten og dens mange genrer og udtryksformer. Vi ønsker, at eleverne skal undres, overraskes og begejstres. Vores mål er at give vores børn og unge udsyn, omtanke og skabertrang med i rygsækken på deres videre færd i livet. Ambitionsniveauet er højt. Derfor foregår undervisningen i tæt samarbejde med mellem vores engagerede lærere og nogle af landets dygtigste kunstnere og kulturinstitutioner
Baggrund og historie
Arbejdet med Den kulturelle rygsæk startede i 2013. Det udsprang af et politisk ønske om at udvikle den kulturelle og kunstneriske dimension i folke- og friskoler. Både skoler og kulturinstitutioner var desuden optaget af at skabe et tættere og mere målrettet samarbejde.
Fra 2014 til 2019 udviklede lærere, kulturinstitutioner, kunstnere og projektgruppen bag Den kulturelle rygsæk 11 unikke undervisningsforløb. Først var det indskolingens tur til at få store oplevelser med teater, sang, musik og dans. Herefter kom mellemtrinnet med i Den kulturelle rygsæk. De arbejder i dag med billedkunst, litteratur og håndværk og design. Endelig var det udskolingen og 10. klassernes tur. De kan i dag glæde sig over forløb i performance, spoken word, audio walk og arkitektur.
Det særlige ved Den kulturelle rygsæk er det ligeværdige samarbejde på tværs af forvaltningerne, Opvækst
og Læring og Kultur og Fritid. Faaborg-Midtfyn Kommune var i sin tid frontløbere på organiseringen og
kvaliteten i opbygningen af en kulturel rygsæk. Samarbejdet på tværs af forvaltningerne er en del af årsagen til, at rygsækken forbliver aktuel selv efter 10 år. Det tætte samarbejde med skolerne har stor betydning. Alle skoler har en eller flere tovholdere, som videregiver information og sikrer at logistik mv. passer til klasserne. Hvert år afholdes et årligt tovholdermøder, hvor alle skolernes tovholdere samles og årets forløb evalueres og der kigges frem mod det kommende skoleår.
Der foretages løbende større ændringer både ind i rygsækken som tiltag, med udgangspunkt i ny
lovgivning, samfundstendenser, politikker, strategier og politiske dagsordener, samt ind i udviklingen af nye
forløb og justering af de eksisterende 11 forløb, hvor særligt forløbenes sammensætning og relevans ud fra kunstnerisk kvalitet, lokale og nationale dagsordner anskues.
Spørgsmål? Kontakt os
Den kulturelle rygsæk
Pernille Wittenburg:
72 53 32 79
Send en mail
Stine Kähler:
72 53 44 55
Send en mail
Marie Skaaning:
72 53 46 25
Send en mail